پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خلاقیت
نوشته شده در 13 مهر 1391
بازدید : 2417
نویسنده :


 

کودکان به طور فطری کنجکاو و خلاقند. بنابراین آموزش تقلیدی و بدون هدف مانعی است در برابر طبیعت کنجکاو آنان که درحال شکل گیری می باشد. ورنون، خلاقیت را به این صورت تعریف می نماید: خلاقیت توانایی شخص درایجاد ایده ها، نظریه ها، بینش ها با اشیای جدید و نو وباز سازی مجدد درعلوم و سایر زمینه هاست که به وسیله متخصصان به عنوان پدیده ای ابتکاری واز لحاظ علمی، زیبایی شناسی، فناوری واجتماعی با ارزش قلمداد می گردد.

 

 

 

 

 

زمینه های شکوفایی خلاقیت ها متعددند. بدون شک خانواده مهم ترین نقش را درکنترل وهدایت تخیل و ظهور خلا قیت ها برعهده دارد. در کنار خانواده، مراکز آموزشی، موسسات پژوهشی، واحدهای صنعتی و تولیدی و رسانه های گروهی ( به خصوص تلویزیون ) بیشترین نقش را در چگونگی پرورش احساس کنجکاوی و پژوهش و شکوفایی خلاقیت و قوه تخیل عهده دار هستند.

 

 

 

 

 

 

نقش خانواده:

 

ظهور خلاقیت با موقعیت خانوادگی ارتباط  نزدیکی دارد. متخصصان معتقدند میزان خلاقیت را می توان با ایجاد محیط  مناسب خانوادگی افزایش داد. " مک کنیون" معتقد است رعایت این نکته ها از طرف والدین باعث می شود کودک درآینده فردی خلاق گردد: احترام به کودکان ، آزادی عمل برای کشف جهان اطراف ، آزادی برای تصمیم گیری، استقلال عمل، عدم وابستگی زیاد بین کودک و والدین ، عدم نگرانی والدین به خاطر کودک.

 

 

 

 

 

 

نقش معلم:

 

لازم است معلمان به کودکان به عنوان یک شخصیت خلاق نگاه کنند و سعی نمایند به ایجاد اعتماد آنان نسبت به توانایی ها وعملکردشان کمک نمایند. روابط بین کودک و معلم باید همراه با مهربانی واطمینان متقابل باشد. معلم باید به این نکته توجه کند که هر کودکی می تواند خلاق باشد، به راحتی محیط اطرافش را درک کند و برای بیان احساساتش از محیط  یاد بگیرد.

 

 

 

 

 

 

نقش الگویی معلم:

 

تحقیقات نشان داده اند افراد خلاق خیلی بیشتر از افراد غیرخلاق در پرورش خلاقیت موثرند. معلمی که از انگیزه خلاق برخوردار است، هم خود الگویی برای خلاق بودن است وهم فرایند خلاقیت را تقویت می کند. او به واسطه نگرشی که دارد از دانش آموزان اطاعت و پیروی محض نمی خواهد، بلکه به آن ها آزادی لازم می دهد تا بتوانند خود کشف وابداع نمایند. چنین معلمی ازسوالات غیرمنتظره و حتی به ظاهر عجیب و نامعقول آن ها استقبال می کند و به بحث وگفتگو درباره آن می پردازد و با فراهم آوردن محیط  مناسب به دانش آموزان فرصت می دهد تا توانایی بالقوه خویش را محقق سازند.

 

 

 

 

 

 

رعایت نکات زیر توسط معلمان باعث پرورش خلاقیت دانش آموزان می شود:

 

از وسایل کمک آموزشی حداکثر استفاده را بنمایید.

 

 

 

 

 

ازمحرکات بصری مانند تصاویر، نمودار، کارهای دانش اموزان و.... در کلاس استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

ازایجاد رقابت بین دانش آموزان به شدت بپرهیزید.

 

 

 

 

 

-  فعالیت تدریس را بر حسب تجارب قبلی پایه ریزی نمایید.

 

 

 

 

 

-  به عقاید، نظریات و پیشنهادهای دانش آموزان احترام بگذارید.

 

 

 

 

 

-  روح تحقیق و جستجو را در دانش آموزان ایجاد و تقویت کنید.

 

 

 

 

 

به دانش آموزان فرصت بدهید درباره مسائلی که مطرح می شود به دقت فکر نمایند......

 

 

 

 

از روش های دیگر پرورش خلاقیت، کتاب های داستانی و تخیلی، مجلات متنوع، مشاهده برنامه های مختلف تلویزیون، جمع آوری نمونه های گوناگونی ازاشیا، حشرات، تمبر و...( کلکسیون )، برخی اسباب بازی های ساده، وسایل موسیقی و... را می توان نام برد.

مطلب ارسالی ازjavad آموزشگاه شاهد مهدیزاده نیا کلاس سوم راهنماییی






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: